Armin T. Wegner – ögonvittne till det armeniska folkmordet 1915

Ögonvittnesskildring från ett brutalt folkmord.

De händelser som jag ska berätta om i kväll tecknar en dödens historia.” Så inleder den tyske sjukvårdaren Armin T. Wegner ett föredrag i Berlin 1919. Han ingick i ett sjukvårdskompani och var en av få som bevittnade och dokumenterade det armeniska folkets öde under första världskriget.

Under 1915 mördades omkring en miljon armenier i dåvarande Osmanska riket, dagens Turkiet. Armenierna utgjorde den största delen av den kristna befolkningen. Tillsammans med andra minoriteter blev de förföljda, tvångsförvisade, massavrättade eller tvingade ut i öknen för att dö. Detta har kommit att kallas det armeniska folkmordet.

Armin T. Wegners rapporterade till omvärlden om folkmordet, och den här utställningen innehåller hans bilder och texter.

Utställningen är producerad av Armeniens ambassad.

Utställningen sker i anslutning till i utgivningen av boken ”Armin T. Wegner: Utdrivningen av det armeniska folket i öknen” och är framtagen av Armenica.org på uppdrag av Armeniska riksförbundet i Sverige och samarrangerad med Armeniens ambassad.

På museer världen över visas minnesutställningar om första världskriget eftersom det är 100 år sedan det bröt ut. På Armémuseum visas en serie utställningar mellan 2014 och 2018, det vill säga fyra år – en lika lång period som världskriget pågick. Med jämna mellanrum byts avsändare och både texter och bilder kommer framförallt från länder som deltog i kriget. Syftet är att undersöka om perspektiven är olika eller om alla för fram en liknande berättelse, på 100 års avstånd från kriget.

keyboard_arrow_down Krigets prakt